Thursday 15 December 2016

Eczema dan rawatan alternatif dengan Nourishing Body Butter

Eczema.
Skin rashes.
Kulit sensitif.
Kulit kering.
Masalah kulit yang hampir biasa di kalangan bayi dan kanak-kanak nowadays.
Banyak faktor yang menyebabkan masalah kulit ini. Ada yang disebabkan keturunan, genetik dan persekitaran kanak-kanak itu.
Masalah kulit pada kanak-kanak biasanya dapat dikesan sejak bayi terutamanya di bahagian kulit kepala (flaky scalps) serta bahagian pelipat di tengkuk, siku, lutut dan bahagian kemaluan.
Anak saya dikesan dengan eczema sekitar umur 2 bulan. Kami bawa anak berjumpa pakar kanak-kanak ke Darul Ehsan Medical Centre (DEMC), Shah Alam Selangor. Anak saya diberi shower cream dan krim kulit dari Cetaphil dan krim khas untuk kulit kepala.
Produk Cetaphil dan krim khas untuk kulit kepala yang digunakan untuk anak saya memang berkesan. Kesan kemerahan, skin rashes dan gatal-gatal pada kulit anak saya berkurang, kulit lebih sekata, lembap, lembut dan licin. Tetapi ada satu perkara yang merisaukan saya.
Kulit anak saya semakin menipis di bahagian badan yang saya kerap apply krim tersebut.
Apparently, shower cream dan krim badan yang saya gunakan untuk anak saya mengandungi bahan-bahan kimia yang menghakis kulit serta steroid dan chemical preservatives (bahan pengawet).
Steroid.
Steroid merupakan salah satu bahan kimia yang bantu percepatkan pemulihan kulit. Steroid dan bahan-bahan kimia yang lain ni boleh masuk ke dalam bloodstream and eventually ke dalam sistem badan.
Bila saya mula realized bahan-bahan kimia di dalam produk tersebut, saya cuba untuk dapatkan nasihat doktor pakar kanak-kanak (Dr. Shan) di Hospital Fatimah, Ipoh. He is very kind, helpful, very knowledgeable dan memang saya prefer untuk bawa anak saya berjumpa beliau sekiranya anak saya tidak sihat.
Dr. Shan suggested a few natural products yang boleh digunakan untuk my son's skin condition. Salah satunya ialah brand MooGoo.
So, I've tried to use full range of shower cream, body cream and itchy cream dari brand Cetaphil, krim pakar kanak2 kepada yang lebih natural, MooGoo pada anak saya.
Saya guna full range produk MooGoo untuk anak saya. We love it. Mainly sebab ingredient produk-produk MooGoo lebih natural, tiada bahan kimia yang menghakis serta tiada steroid. Krim kulit MooGoo tu memang saya lumur satu badan setiap kali lepas mandi atau bila perlu.
Tapi, kesan pemulihan kulit agak lambat.
So, kami cuba kawal dari segi pemakanan dan persekitaran anak untuk mengurangkan masalah kulit. Alhamdulillah ada peningkatan untuk kulit anak dan tiada penipisan kulit.
Memang produk-produk untuk eczema, skin rashes dan  kulit sensitif ni mahal sikit, tapi sebagai emak, saya tak sanggup nak tengok anak tergaru-garu sampai luka. Nak mandi pun menangis sakit kena air pada bahagian yang luka. Ada masanya, tak dapat tidur dengan lena semalaman sebab anak saya menggaru pada bahagian badan yang gatal-gatal.
Anak saya mengalami sensitive and dry skin, allergies and eczema. Silap sikit in terms of makanan or persekitaran (habuk, panas, berpeluh atau bulu kucing) will definitely causing itchiness on his skin.
Skin redness and naik bintik2 merah.
Lagi satu, bila balik kampung, anak saya memang jadi champion kena gigit nyamuk.
So, I did research untuk bahan-bahan semulajadi untuk merawat masalah kegatalan disebabkan eczema dan gigitan nyamuk. Alhamdulillah berjaya hasilkan produk saya sendiri Nourishing Body Butter. Krim pelembap yang concentrated, packed with natural ingredients.

Salah satu highlight manfaat produk ini adalah untuk merawat masalah eczema dan kulit kering di kalangan kanak-kanak.

Oh, good! I can use this product not only for my son, but to myself as well!
I tried to use Nourishing Body Butter pada anak saya bila kena gigit nyamuk. Kesan merah dan gatal-gatal cepat hilang. Even masalah eczema dan skin rashes pun cepat hilang.
Kenapa saya guna Nourishing Body Butter ni pada kulit anak saya?
Sebab ingredients yang digunakan untuk Nourishing Body Butter ni dibuat dari bahan semulajadi (natural), tanpa steroid, SLS atau bahan pengawet. Guna sedikit dan sapu dengan nipis pada kulit dah cukup untuk atasi masalah-masalah kulit.
Back to basics.
Nature gives us the very best to treat ourselves.
So yeah, now Nourishing Body Butter is a must for Amir. Dia pun dah pandai pakai sendiri on his own skin to moisturize and smoothen his skin.
Jom tukar ke produk yang lebih natural.
WA  Diana: 012-6571901
Founder of MRAZ - Malaysian Natural Skin Care


No comments:

Post a Comment

Hi! Please put up your name and contact details (if required). Thank you for giving positive feedback!